3.7.15

Sukellus takaisin äitiarkeen


Tuntuu, että tulosten selvittyä olen palannut takaisin kotiäiti-rooliin. Ennakkotehtävät, pääsykokeet ja malttamaton venailu sekä odotus veivät ajatuksia muualle, mutta saako nyt taas jossain määrin mammautua ainakin toviksi? Enhän mä tässä välissäkään ole periaatteessa muuta tehnyt, mutta pää on silti ollut jossain muualla ihmeellisessä tilassa. Saako nyt vaan leipoa pullaa, istua hiekkalaatikolle ilman meikkiä ja ehkä jopa jossain määrin unohtaa itsensä joksikin ajaksi? Olla stressaamatta omaa tulevaisuutta, murehtimatta sitä, että aikaa menee (muka) hukkaan tai ettei olisi tarpeeksi tuottoisa... Pyh.

Kieltämättä kotiäitiys ei ole viime aikoina ollut mitään unelmaa. Oikeastaan suht kaukana siitä. Nyt vasta tajuaa kuinka stressaava kevät onkaan ollut. Olen siinä määrin yhden asian nainen, että jonkun tilanteen ollessa päällä moni muu asia unohtuu tai jää syrjään. Kaikki välttämätön on tehty, mutta mielen sopukoissa opiskelukuviot on kuitenki vieneet eniten tilaa.

Suunnittelen päässäni jo syksyä. Ilmoitin jätkän muskariin, enkä aio muutenkaan jäädä neljän seinän sisään ihmettelemään. Muutettiin Lahteen viime syksynä kesken lukukauden, eikä päästy musiikkileikkikouluun eikä liiemmin mihinkään kerhoonkaan sisälle, vaikka pari kertaa käytiin esimerkiksi iltaperhekahvilassa pyörähtämässä. Haluan pitää huolen, ettei tänä syksynä käy samoin. Olisi ihana tavata uusia ihmisiä ja keksiä erilaista tekemistä arkeen. Fiilis on jotenkin odottava.

Kieltämättä muutama asia pelottaa. Mun päiväkahviseura lähtee koulunpenkille ja leikkikaveri perhepäivähoitajalle. Kenen kanssa mä nyt kahvittelen klo 8 aamulla? (Saa ilmoittautua, hehe.) Lisäksi olen ajoittaisen vauvakuumeilun uhri ja mitä jos tämä kotoilu saa taas nuo tunteet pintaan? Toisaalta mitä sitten. Eikö tämä ole juuri se hetki, kun mitään ei ole lyöty lukkoon, vaan kaikki on mahdollista?

Musta ei tullut mitään coolia taideopiskelijaa, vaan mä olen edelleen se kotiäiti, joka estää pikkujätkää hakkaamasta haarukalla pöytää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti