9.10.15

Hei mummo


Isovanhemmat. Mulla ei sellaisia koskaan ollut, enkä koskaan tajunnut kuinka tärkeitä ne voivatkaan olla lapselle jo pienestä pitäen. Omien isovanhempien lisäksi pojalla on myös Papu eli miehen isän avovaimo, isomummo sekä isopappa ja tämän avovaimo. Osaa näistä nähdään useammin, osaa harvemmin, mutta välittämistä meidän pieneltä ei varmasti puutu.

Vaikka omat vanhempani alkavat olla jo suht iäkkäitä, 70 vuoden kummallakin puolella, he ajavat aina kylään pyydettäessä ja tarvittaessa. Tai junailevat. Ei sitä meinaa tajutakaan, että seuraava tasakymmen isälläni on 80 (!!) ja äitini on paria vuotta vajaa 70 (sori kun paljastin!). Muistan kun tietyssä iässä lapsena mulle iski pelko, että vanhempani kuolevat kohta, koska ovat niin vanhoja, mutta onneksi ei. Kunto sen kuin paranee vuosi vuodelta!

Siinä missä mä olen saanut paljon noilta kahdelta, saa pikkujätkä nyt oman osansa. Papan perään kysellään lähes joka päivä ja erityisesti minkä tahansa sinisen auton tullessa vastaan ja nyt kun mummokin kuuluu sanavarastoon menee toinen meikäläisen lankalaatikolle, avaa kantta ja totetaa "mmmummo", koska ollessaan lastenvahtina on tämä ottanut puikkoja ja lankaa samaisesta paikasta. Eivätkä muutkaan isovanhemmat eivät jää yhtään sen huonommiksi.

Mummot ja papat ovat ehdottomasti rikkaus, mutta omalla kohdallani voin sanoa, että hyvin on pärjännyt ilmankin. Vaikka joskus keskenkasvuisena tulikin kyseltyä isovanhempien perään, oli elämässäni riittävästi muita ihmisiä ja aktiiviset vanhemmat, jotka paikkasivat monet puutteet - jos niitä edes puutteiksi voi kutsua. Olen onnekas, että meillä on täydelliset välit ja voin luottaa siihen, että apua saa pyydettäessä. Samalla koitan omalta osaltani antaa jotain takaisinpäin, vaikka ainainen Whatsappin päivittäminen ja salasanojen selvittäminen onkin joskus kieltämättä aika puuduttavaa...

3 kommenttia:

  1. Mummu ja pappa on (oli) tosi rakkaita mulle. Pappa oli mulle enemmän sellanen niinku isähahmo :) Liian aikaisin lähtivät ja melkee seisovilta jaloiltaan, noun kasikymppisinä :( mummun vanhempi sisko on nyt 90v ja tosi voimissaan, ihana tyyppi :)

    Mun äiti on 50-60v ja ukko varmaa samoja ikiä sun isän kanssa :) ei oo tosin mulle tai lapsille mitenkään läheinen..

    VastaaPoista